Pracovní pohovor – Jak zlepšit techniku přijímacího řízení

Častým nešvarem v podnikové sféře je standardizovaná rutina v přijímacím řízení. Pokud chcete novým zaměstnancem pouze zaplnit mezeru ve firemní struktuře, formální pohovor a rychlá prověrka možná udělají své. Jestliže však hledáte člena týmu, který se má stát platnou součástí vaší společnosti, není radno proces pracovního pohovoru podcenit.

Firmy obvykle dbají na bezvadnou péči o zákazníka. Vědí totiž, že čas investovaný do udržování vztahu s klientem se jim násobně vrátí zpátky. Vytváření vztahu s vlastními pracovníky naopak řada zaměstnavatelů podceňuje, ačkoli zásada o navrácení investovaných prostředků platí i zde.

A když už se na budování vztahu se zaměstnancem zaměříte, je nejlepší začít od základů – tedy od přijímacího řízení.

Uvědomte si, že také uchazeči si od prvního setkání vytvářejí dojem o celé společnosti

Při procesu vybírání nových přírůstků do vašeho podniku totiž nehodnotíte jen vy potenciální zaměstnance. Také uchazeči si od prvního setkání s vámi vytvářejí dojem o celé společnosti. Začít si tedy vychovávat pracovníka až ve chvíli jeho přijetí může být pozdě. Je známá pravda, že šanci na první dojem máte jen jednu.

Sám jsem se o platnosti této poučky přesvědčil. Je to pár let zpátky, kdy jsem sháněl práci a mimo jiné jsem absolvoval několikakolové výběrové řízení do jedné agentury. Na konci mi přišel dopis, v němž mi zástupkyně firmy gratulovala k úspěchu.

Já jsem ji však musel zklamat, neboť atmosféra, kterou jsem při procesu náboru nových sil zažil, mě naprosto odradila od přijetí nabízené pozice.

Pracovní pohovor nemusí být nuda

Personalistce jsem tím zřejmě způsobil komplikace v její práci. Jednalo se však pouze o výsledek odbytého přístupu k potenciálním kolegům. Daná společnost asi mým odmítnutím příliš netratila, v jiných případech se to však stát může.

Čím lepší jsou uchazeči o vámi nabízené pracovní místo, tím spíš si také oni budou měřit během přijímacího řízení vás. Kvalitní zaměstnance tak můžete ztratit ještě dřív, než je vůbec stačíte přijmout.

Hlavní je přistupovat k uchazečovi jako k potencionálnímu kolegovi

Jak se tedy podobnému selhání vyvarovat? Hlavní je nepodcenit první setkání s uchazečem a přistupovat k němu jako k případnému budoucímu kolegovi. Ideálním předpokladem povedeného začátku je věnovat se každému zájemci o práci individuálně. Samozřejmě pokud to okolnosti umožňují.

Skvělou metodou je uvolněný rozhovor namísto formálního „výslechu“. Nabídněte při seznámení uchazeči místo k sezení a sami se posaďte vedle něj, spíš než abyste zasedli naproti přes stůl jako člen komise. Přátelským rozhovorem uchazeče odzbrojíte a získáte od něj upřímnější odpovědi.

A když už vám uchazeč odpoví, vždy chvíli vyčkejte. Často tím přimějete zpovídaného, aby svou odpověď rozšířil či doplnil. První reakce bývají strojené a předem připravené.

Metodou otázka–odpověď tedy do mysli uchazeče ztěží proniknete. Naopak když mu dáte prostor, často vám o sobě prozradí víc.

Zapomeňte na otřepané otázky – vyhnete se tomu, že vám uchazeč začne předkládat nacvičené fráze

Pokud můžete, vyhněte se všem otřepaným otázkám typu: „Kde se vidíte za pět let?“ Každý aspoň trochu zdatný adept na volnou pozici tuší, kam podobné dotazy směřují a co chtějí peronalisté slyšet. Jen se tím vrátíte na koleje formálního rozhovoru a uchazeč vám začne předkládat nacvičené fráze.

A pokud vše půjde dobře a vy si vyberete vhodné kandidáta, příjemným překvapením bude uvítací dopis, kterým jej před samostným nástupem do firmy oficiálně přivítáte ve společnosti a poskytnemete mu základní informace a seznam kontaktů, kam se bude moct případně obrátit. Budování pracovního vztahu s novým zaměstnancem a kolegou tím teprve začíná. Ale to je zase na jiný článek…

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *