Jak se stát oblíbeným šéfem
Dobrý šéf musí dodržovat určité zásady. Musí svým zaměstnancům OPRAVDU naslouchat, zajímat se, chválit je a motivovat, spolupracovat… Jistě, spousta šéfů podporuje své zaměstnance, ale to nutně neznamená, že jsou dobrými nadřízenými. Zůstanete-li jen u snahy manipulovat pomocí různě popsaných postupů, nefunguje to. V žádném případě ne natrvalo.
Co tedy dělat, aby k vám zaměstnanci vzhlíželi? Následujících deset tipů je dobrým začátkem, jak se stát oblíbeným šéfem.
Buďte vůdcem
Není sporu o tom, že dobrý šéf si musí zřídit respekt. Jak toho dosáhnout? Kromě toho, že je jeho povinností ovládat základní vedoucí dovednosti, jako je rozdělování úkolů a povinností, komunikace se zaměstnanci a jejich motivace, by se měl jako vůdčí zodpovědná osoba postavit čelem před důležité úkoly jako první.
A v neposlední řadě musí v krizových situacích stát za svým týmem.
Chovejte se lidsky
Nejčastější příčinou, proč šéf není mezi svými zaměstnanci oblíbený, a zároveň častým důvodem, proč odcházejí, je jeho nepatřičné chování. Buďte autoritou, ale zároveň oporou, mají-li zájem, vyslechněte je i ohledně osobních záležitostí, zajímejte se, přijímejte konstruktivní kritiku, motivujte a poskytujte zpětnou vazbu. V podstatě se stačí řídit zásadou: chovejte se k zaměstnancům tak, jak by se oni měli podle vás chovat k zákazníkům.
Uvědomte si, že zaměstnanci nejsou rodina
Každá společnost těží z dobrých vztahů na pracovišti a zmínkám či probírání osobního života se pravděpodobně nevyhnete. Ale má to jeden háček. Jste spoluhráči, možná i přátelé, ale nejste rodina. Mimo to, dobré vztahy mohou zabránit pomluvám, ovšem může také nastat zcela opačný efekt. Dejte si dobrý pozor, komu se svěřujete, nota bene jste-li na vedoucí pozici. V případě příliš familiární komunikace totiž můžete jako šéf velmi rychle ztratit respekt.
Vítejte a přijímejte kritiku
Řídit se tímto pravidlem bývá obtížné zejména pro šéfy. Dejte vašemu týmu příležitost pro vyjádření kritiky. Dostane se vám tím mnohých zajímavých informací. Ukažte jim své upřímné odhodlání pro zlepšení a přijměte kritiku elegantně. Teď si asi říkáte, že opovážlivých zaměstnanců, kteří nahlas vysloví kritiku vůči svému šéfovi, není mnoho. Tento problém může vyřešit anonymní dotazník s možností otevřených odpovědí, kterou svým zaměstnancům rozešlete. Sami tak získáte čas na zamyšlení a možnost promyslet si následnou reakci (uvážíte-li, že je nutná).
Odměňujte
Benefity jsou skvělým motivačním prostředkem. To ale neznamená rozdat jen firemní propisky nebo stravenky. Dejte svým zaměstnancům něco, co si budou pamatovat. Mohou to být příspěvky na důchodové či životní pojištění, bezúroková půjčka pro spolehlivé zaměstnance nebo zprostředkování různých služeb, jako je permanentka do fitness centra či na masáže. Nebo zkuste být jednou za čas trochu kreativnější a vyhlaste soutěž o nejpovedenější návrh projektu o hodnotnější ceny, jako je tablet nebo wellness pobyt.
Buďte oporou
Dobrý leader dokáže pochválit za dobře odvedenou práci a zároveň v opačném případě podpořit. Každému se pracuje lépe, když se může na svého šéfa spolehnout a najít v něm oporu. Něco se nepovedlo? Zjistěte důvod a zkuste společně najít jinou cestu. Rozhodně zaměstnance nekritizujte před ostatními – buďte loajální a promluvte si mezi čtyřma očima.
Jistě, někdy je potřeba zvýšit hlas, ovšem mělo by se tak dít pouze v situacích, kdy chcete něco zdůraznit. Křičení na zaměstnance nikdy není efektivní řešení, a pokud, tak jen na velice krátkou dobu.
Regulujte svou přítomnost
Jako šéf si máte možnost vybrat stupeň viditelnosti. Být přítomni dostatečně dlouho, aby na vás lidé začali mít rádi konkrétní věci, ale zároveň dostatečně krátce, aby nestihli najít ty negativní. Kdykoliv je to možné, předejte svému týmu dobré zprávy, informace ohledně vývoje projektů a další pozitivní fakta.
Použijte konkurenci jako motivaci
Máte před sebou uvedení nového produktu na trh, konferenci nebo veřejné vystoupení? Odvrácení pozornosti na třetí stranu je skvělý způsob, jak zajistit trochu napětí. Mluvte o vašich konkurentech a o tom, jak každý zaměstnanec může přispět ke zvýšení konkurenceschopnosti vaší společnosti. Vytvořte příběh, který bude vaše zaměstnance zajímat. Lidé mají tendenci vidět svůj život z hlediska dějových konstrukcí s obsazením hrdinů a padouchů. Dejte jim šanci být hrdiny.
Veřejně se omlouvejte za své chyby
Chybovat je lidské a omluvy jsou velmi mocné. Prokazují empatii, ctnost a společenskou odpovědnost. Samozřejmě se nemůžete veřejně omlouvat za chybu, která má negativní dopad na celou firmu, a naopak je zbytečné omlouvat se za maličkosti, které v podstatě nikoho nezajímají.
Nesnažte se být „cool“
Je mnoho způsobů, jak se jako šéf odlišit, ale symbolická a povrchní gesta mezi ně nepatří. Nesnažte se oblékat formálněji, než ostatní, rezervovat si parkovací místo nebo chodit výhradně na luxusní obědy. Místo toho se zaměřte na to, abyste byli v práci vždy jako první a jako poslední z ní odcházeli. Ukazujte ostatním své vytrvalé nadšení.
Zdroj: www.entrepreneur.com